söndag 26 maj 2019

Bok, Mors Dag, sovfantom, EU,

Dagen började med att vi EU-röstade. Men också annat är igång, till exempel att sprida nyheten om den här boken:


Boken började skrivas 1934, samma år som jag började skolan. Min far hade haft en idyllisk barndom på Bohus-Malmön och fick helvetiska ungdomsår under första världskrigets oinskränkta ubåtskrig. 

I och med Hitler blev han övertygad om att ett nytt krig skulle komma och han omkomma. Han ville att hans pojkar då skulle kunna läsa vad han varit med om som ung. När jag började i realskolan 1938, var texten färdig, allt väl renskrivet på skrivmaskinen i M/S Gripsholms befälskontor.

Så småningom tog vår son Hasse initiativet till att publicera boken, och nu kommer den ut i den här formen. Fotot har jag tagit på Malmön, pojken visar Hasse i den ålder då min far absolut ville till sjöss.  

Idag är det Mors Dag och därmed dags för ett foto på Evelyn. Hon fotograferar ett barnbarnsbarn på hans tvåårsdag. Hon är fullt rörlig, och väl är det nu när jag blir allt orörligare.



För åtta år sedan läste jag "Gör inga dumheter medan jag är död!", alltså Per Ahlmarks memoarer. Läste att Per alltid haft svårt att somna, lätt att vakna och inte kan ta igen sömn. Detta "förgråar livet", skrev han. 

Personer som inte är drabbade av detta kallade han sovfantomer. För tre år sedan blev det klart att jag har Myelom och sedan är det allt tydligare att jag blivit en sådan fantom. 

Fantomen på Stora operan är jag inte – jag är en sovfantom i fåtöljen framför teven.



Åter till "Mina pojkår"!  Jag hoppas att någon som läser detta vill köpa boken. Här mer upplysningar om boken och om hur man köper den:


Klockan har hunnit bli 23.25. Jag tittar på TV efter det preliminära resultatet för  partiet som jag gick med i 1957 och som då hette Folkpartiet. Sedan länge har antalet medlemmar och antalet väljare sjunkit.

 Att byta namn till Liberalerna och fastställa ny logo hjälpte inte. Det preliminära resultatet i valet nu: 1 mandat i EU-parlamentet, dvs hälften mot förra perioden. 1 är lite men en väldig skillnad mot 0!





KOMMENTERA