onsdag 14 november 2018

Ur sömnsjuka till dröm om egen robot


Löwet! Provet! Väcks av Evelyn, åtminstone halvväcks. Underligt – jag brukar vakna av mig själv men nu blir jag bara kvartsvaken. Lyckas klä mig. Evelyn kör mig till Löwet: blodprov för Hematologen i Huddinge. Många små cylindrar fylls. 

”Du fortsätter väl skriva på bloggen?” Jag tittar upp, ser namnskylten: Stina. Känner igen henne, blir halvvaken. Javisst, hon fick mitt visitkort förra gången och har tydligen varit inne på bloggen. Jag vaknar till lite mer.


Vaknar helt när jag öppnar ett mejl hemma. Jag hade skrivit till Vi i Sollentuna när tidningen hade illustrerat en artikel med den här:



Artikeln hade rubriken Robot hjälper frånvarande elever. När jag läst det, hade jag föreslagit en enklare robot – för mig. Nu väntar ett mejl: får tidningen publicera mitt brev? Jag svarade med den här texten:

Jag vill ha en egen robot

Robot hjälper frånvarande elever” berättade Pauline Cederblad. En robot ska hjälpa eleven som stannat hemma att ändå vara närvarande i klassen. Jag behöver också en robot! 

Jag, 90 år, är en av de åldringar som lever inte därför att vi är friska utan därför att läkarvetenskapen lyckas hålla oss vid liv. Jag har en kombination av sjukdomar som gör att min ryggrad krummas och att jag stelnar när jag sitter still.

Håller humöret uppe genom att tänka och skriva, ofta korta ”tänkstänk" som denna:  

Ju fler liv som räddas,
desto fler sjuka lever

Men under skrivandet stelnar jag snabbt. Bör inte sitta still mer än 11 minuter i sträck!

Alltså skulle jag ha stor hjälp av en robot!  En robot som var elfte minut säger:
Stå upp och gå!

Göran C-O Claesson
GC-OC.blogspot.se


Blir det publicerat? Får jag en egen robot?


KOMMENTERA