onsdag 26 september 2018

Tankar på hav och sjukvård





Här är det lugnt och stilla – en kontrast mot Sveriges Riksdag där en nyvald valman försöker sondera och förhandla fram en ny regering. En situation då nyckelpersoner talar om vad de absolut inte kan gå med på.

Det var lugnt och stilla här också 1953 när Evelyn och jag med vår lille Hans-Göran for förbi med M/S Gripsholm på väg till New York. Liksom 1954 då vi laddade med USA-intryck for hem med M/S Stockholm och kunde se Hidra-berget där vi ville bygga. 

Havets lugn på fotot här är en kontrast också mot den av sjukdomarna som sysselsätter mig mest: Myelom. Ett exempel på kontakten om den hoppar ned ur brevinkastet:

Hematologiskt centrum tänker på mig. Tryggt! Men vem har jag att göra med?  ”Din ansvarige läkare” står det men inte namnet. Vill att jag ”tar prover som tidigare en gång per månad”. 

”Planerat läkarbesök flyttas fram till nov/dec”  Betyder det att sjukdomen står still eller att inget kan göras mot den?

Undertecknat:
Hematologiskt Centrum
Karolinska Univeritetssjukhuset, Huddinge

Ingen människa, inget telefonnummer, ingen mejladress! Skönt att Vårdcentralen Rotebro och min läkare där är desto mänskligare när jag söker för mina andra sjukdomar. Förresten, bäst jag skriver stolpar nu med de punkter som jag måste ta upp vid besöket i övermorgon. 

Däremellan ska vi till en begravning – något som inträffar allt oftare ju längre man har turen att leva. 



KOMMENTERA