söndag 11 juni 2017

”Jag minns” och annat minnesvärt


Har just fått besked att jag medverkar i Peter Englunds bok Jag minns. Ett roligt besked för mig som drabbats av Myelom och därmed ökad risk för bland annat sviktande minne. Berättade om sjukdomen i mitt förra inlägg.

"Jag minns" började för min del med att Svenska Dagbladets kulturchef Lisa Irenius och litteraturredaktör Madelaine Levy vädjade om korta minnen: högst 350 tecken och alltid inledda med orden Jag minns. En del skulle publiceras på SvD.se, några dessutom i Englunds bok.

Inte kunde jag stå emot deras vädjan! Jag är ju redan igång med att skriva ”Minnen i nådatid”. Så jag sände in flera bidrag, undertecknade Göran C-O, och fick se några publicerade på SvD.se, bland dem dessa:

1930-talet  
Jag minns min Mjölk-Choko. Hade äntligen lyckats få ihop slantar nog för att köpa en. Gick hemåt längs älven. Vecklade långsamt upp staniolpapperet. Stoppade full av förväntan min Mjölk-Choko i munnen. Hörde i nästa ögonblick ett plupp från vattnet och kände äcklig staniolsmak i munnen.

1970-talet 
Jag minns något som hände när Kjell-Olof Feldt hade tillträtt som handelsminister och samlat oss alla som arbetade i departementet. Han presenterade sig och sin statssekreterare, Bengt Dennis, och de planer de hade i utgångsläget. Lägger till: Nu säger vi du till varandra. Ännu en svensk samlevnadsreform genomfördes uppifrån.

Det blir intressant att se vilket eller vilka av mina bidrag som finns med i boken. 

Men även annat jag skrivit har nu blivit publicerat. Min novell Rotebroskatten är med i antologin Den blommande framtid … som ges ut av Skönlitterära Författarsällskapet Stockholm Nord, se www.stockholmnord.org ! Det sällskapet låter sollentunaborna möta kända författare som också kan medverka i någon antologi. Bland författarna i denna antologi finns t ex Aino Trosell.

Sollentuna Författarsällskap arbetar på ett annat sätt. Vi försöker locka människor att våga försöka författa och sedan delta i diskussioner om hur det som skrivs kan förbättras. Vi ger tips på hemsidan sollentunaforfattarna.se och ger ut antologier. Efter 20 år är vi nu framme vid den trettonde antologin: 


Jubileumsblandning är inbunden och på 284 sidor. Den är skriven av 23 författare, nuvarande och före detta medlemmar i sällskapet, unga och gamla. De har bidragit med dikter och noveller – från komiskt till djupt allvarligt. 
Boken kostar 90 kr inklusive porto. Beställs på förlaget: Vudya. Adress: vudya@vudya.se. Betalningen sätts in på PG 931191-1. Finns också som ebok. Den kostar 30 kr och beställs på samma sätt. 
Jag har medverkat med två noveller. Den ena, Choklad med vispgrädde, är mitt första försök att skriva science fiktion, i detta fall en tidsresa. Det gav mersmak.  
Jubileumsblandning innehåller en debut: Jungfrudyket av Hasse Claesson. Vår son började som dykare, sökte sig till offshore, dvs oljeborrningsindustrin till havs. Blev dykledare i Nordsjön med ansvar för dykare under tryck på stort djup. Han har nu vågat språnget att börja skildra det spännande livet.    


Kommentera gärna inlägget!  Den som klickar KOMMENTERA här nedan får helt enkelt upp mejladressen till mig och skyltar alltså inte på bloggen.


KOMMENTERA