onsdag 4 januari 2017

Minnen i nådatid 2: På väg mot Grundskolan


Färsk pol mag 1952 med statistik som ett av huvudämnena. Det skulle ta tid att hitta rätt arbetsgivare för en sådan. Under tiden vikarierar jag som lärare i Askum som numera ligger i Sotenäs kommun. Det är en B3-skola med 3 årskurser i samma rum: klasserna 5, 6 och 7 som det hette på den tiden.
Den ordinarie läraren hade varnat mig för två pojkar i femman: De måste hållas i strama tyglar! Det visade sig också att de flängde omkring och störde de andra. Men de verkade klipska. Jag kom att tänka på något som inspirerat mig när jag studerade statistik: normalfördelningen.
Människorna är inte multiplicerade kopior av det medeltal som observerats för dem – medeltalet som deras politiska företrädare ofta stirrar sig blinda på.  I stället är de utspridda på det sättet som normalfördelningen visar. Inte stämde de två störande pojkarna med medeltalet!
Jag flyttar pojkarna till sexan – de stör mindre. Jag flyttar dem till sjuan – de blir mönsterelever och försöker bli bättre än sjuorna. Senare fick jag höra vad den ordinarie läraren gjort när han kom tillbaka. Han hade flyttat ned pojkarna till femman och åter satt strama tyglar på dem.
Senare under 50-talet är jag sekreterare för en utredning på SNS - Studieförbundet Näringsliv och Samhälle. Uppgiften är stimulerande – och kaffepauserna med kolleger blir stimulerande, inte minst när någon forskare deltar. SNS låter ofta en forskare låna ett arbetsrum.
SNS har sitt kontor i ett gammalt hus på Sköldungagatan inte långt från Engelbrektskyrkan. Kaffet intas i det gamla brasrummet. Det har avdelats med en glasvägg, och på andra sidan är just en forskare: Gunnar Helén som senare blir ordförande i Folkpartiet.
Under en rast kommer diskussionen att gälla Enhetsskolan, den som håller på att konstrueras och som sedan utvecklas till Grundskolan. Gunnar är en av pådrivarna och idégivarna. En av mina kolleger säger: Jag hoppas ni inte glömmer att särskilt begåvade elever behöver särskilda utmaningar. Gunnar fräser till: Redan privilegierade ska absolut inte gynnas!
En av mina kolleger berättar då om en pojke som tröttnade på skolan när allt var för lätt där. Andra ger liknande exempel. Jag tänker just berätta mitt exempel från Askum men då hoppar Gunnar upp: 
Ni har förläst er på Svenska Dagbladets ledarsidor! 
Han rusar in i sitt rum och slår igen dörren så att glasväggen skångrar. En tanke slår mig. De som arbetar på att utforma den nya skolan glömmer väl inte normalfördelningen? Slår sedan bort den obehagliga tanken genom att fråga mina kolleger: vilken tidning läser ni? Det visar sig att alla läser Dagens Nyheter. 
Det visade sig på 60-talet att de som konstruerade Grundskolan oftast glömde normalfördelningen.


Kommentera gärna inlägget!  Den som klickar KOMMENTERA här nedan får helt enkelt upp mejladressen till mig och skyltar alltså inte på bloggen.


KOMMENTERA