torsdag 20 oktober 2011

Libyskt nigeriabrev / Libyan Nigeria letter


In my English nutshell
Evidently my email address ia attracting swindlers. I get "Nigeria letters" asking me to take care of money they have got hold of. Now one of the swindlers has acted incredibly fast. I am now asked to take care of money "saved" during the turmoil in Tripoli.

Min e-postadress lockar svindlare.

Jag får ständigt upplysningen att jag vunnit en halv miljon Euro eller liknande summor på lotterier som jag inte deltar i.

Jag får friarbrev från trängtande kvinnor, mest i Ryssland.

Jag får "Nigeria-brev" från länder där samhället inte har fungerat som det bör och där någon "räddat" en förmögenhet som jag nu skall hjälpa till att placera mot provision på så där en fjärdedel eller en tredjedel

Nu har en av svindlarna slagit ett hastighetsrekord. Knappt har Kaddaffi-anhängarna mist kontrollen av Tripoli så har 33 miljoner dollar från Kaddafis gömmor "räddats" och jag erbjuds 25 procent för att placera dem.

Det skrivs mycket om sociala medier. Kanske det är en stimulerande social sysselsättning att skriva falska vinstmeddelanden, friarbrev eller erbjudanden om tvätt av pengar. Att döma av vad jag får som en av många "undisclosed recipients" måste det vara massor med folk som sysslar med sådant.