lördag 7 november 2020

Stavanger och vi



Evelyn föddes 1927 i New Orleans, då hemmahamn för hennes far, sjökapten Hans Gullestad. Hon började sin uppväxt ombord men fortsatte den från 1929 i Stavanger, pappans hemmahamn,

1947 gick hon på Woodbrooke, kväkarnas internationella folkhögskola nära Birmingham. Det gjorde jag också. Vi blev två och presenterade direkt efteråt vårt par för mina släktingar i Göteborg och Evelyns i Stavanger. 

Vi bosatte oss i Sverige men besökte ofta Stavanger. 1955 for Evelyn, jag och vår lille Hans – då fem år gammal –  med "rutebåt" till Jørpeland ch gick därifrån upp till Preikestolen. 

Det är en plattform på 600 meters höjd omedelbart intill en fjord längre innanför Stavanger. På hemvägen satt vi och vilades ovanför Jørpeland innan vi tog båten över Byfjorden till Stavanger,

Det var i kvällningen. Ljusen började tändas där långt borta i Stavanger. Då pekar Hans dit och säger.  Där ska jag arbeta när jag blir stor! 

Stavanger blev bas för Norges olje- och gasutvinning, en dominerande näringsgren, Hans blev yrkesdykare med Stavanger som bas, senare författare med dyklivet som första material och så småningom förläggare: www.ebokforlaggullestad.se