tisdag 10 december 2019

Mina främmande världar

Sollentuna Författarsällskap välkomnade noveller till en antologi med science fiction. Jag kom ögonblickligen att tänka på Mormors glaskula:


Varje gång vi hälsade på hos Mormor var jag kvickt framme vid kulan. Än hade jag inte hört talas om rymdfart men trots det såg jag främmande världar i kulan. Ännu visste jag inte att jag var närsynt men att jag var det hjälpte mig att urskilja mer.


Det blev naturligt att jag ärvde Mormors kula – och ställde den på en lysfot. Sfärerna i kulan, mina världar, såg annorlunda ut uppifrån:


Visst skulle jag skriva en novell för antologin! Jag fick ytterligare uppmuntran av en bild i Forskning & Framsteg:


Men så var det min kombination av sjukdomar – den som jag skildrade i det näst senaste inlägget här. Den kombinationen följde sin dystra prognos. Jag blev allt sjukare och sov därmed allt mer.

Det lilla jag klarade att skriva på min korta vakna tid, det fick gälla Blodcancerförbundet och Riksföreningen Rätten till en Värdig död. Antologin publicerades utan min medverkan. Omslaget målat av Heidi Jergovsky:


Och nu, 43 dagar sedan förra inlägget fördes in här, ser jag att omslaget har sfärer precis som i Mormors glaskula. 

Och så ser jag en kula i Tidningen NU nr 49:




KOMMENTERA  till  eget@brevet.se